عضو‌ کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر ضرورت تامین بودجه لازم برای کاهش،هزینه‌ های درمان بیماران تاکید کرد.
عضو‌ کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر ضرورت تامین بودجه لازم برای کاهش،هزینه‌ های درمان بیماران تاکید کرد.
کد خبر: ۱۴۰۴۹۲۸

فاطمه محمدبیگی در گفتگو با جام جم آنلاین با بیان اینکه در ابتدای دولت سیزدهم هدف این بود که هزینه کرد مردم از جیب در حوزه سلامت به ۲۵درصد مطابق برنامه توسعه ششم کاهش یابد، گفت: در حال حاضر هزینه کرد مردم از حیب در سلامت بیش از دو سوم است که نشان می دهد فاصله بسیاری با هدف داریم.

وی تصریح کرد: باید چند اتفاق مهم در حوزه سلامت رخ می داد از جمله اینکه ما بتوانیم مابه التفاوت ارز ترجیحی که در حوزه دارو حذف شده را به بیمه ها بپردازیم، پرداخت مابه التفاوت به شرکت های بیمه گر این اختیار را می دهد که بتوانند بدهی داروخانه ها را تسویه کنند و در عمل بیماران رنجی در تهیه دارو و افزایش نرخ ان نداشته باشند.

محمدبیگی گفت: امسال پیشنهاد ما این بود که ۱۰۵ همت به حوزه دارو برای جبران حذف ارز ترجیحی اختصاص داده شود که متاسفانه سازمان برنامه با این مبلغ موافقت نکرد و در بودجه ۱۴۰۲ آن را به ۶۹ همت کاهش داد، بنابراین این نگرانی در سال آتی در زمینه دارو که بخشی از هزینه های بستری را تشکیل می‌دهد، داریم.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: اتفاق خوبی که در سال گذشته با تصویب مجلس یازدهم انجام شد، این بود که در قالب تأسیس صندوق بیماران خاص و صعب العلاج در بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ هر سال ۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد و بیش از ۱۰۰ عنوان بیماری در این لیست قرار گرفته اند که بیماران مشمول مورد حمایت کمک‌ هزینه درمان بیماری قرار می‌گیرند. این اقدام مجلس و دولت در سال گذشته موجب رضایت تعداد زیادی از بیماران تحت پوشش این صندوق گردید.

وی با بیان اینکه همچنین با مراجعه بیماران و معرفی به سازمان بیمه سلامت در تمام استان ها کارگروهی تشکیل داده ایم که این کارگروه فاکتور هزینه ها و اسناد بیماران خاص و صعب‌العلاج را بررسی و تایید اسناد قطعی در کارگروه جبران خسارت بیماری ها تا درصد تعیین شده انجام می‌گردد.

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس گفت: با وجود این گام بزرگ، باید گفت این اقدام پوشش کامل هزینه های درمانی را نمی دهد و برخی از بیماران در خارج از لیست بیماران خاص و صعب العلاج قرار دارند که نگرانی و دغدغه در مورد آنها وجود دارد.

محمدبیگی با بیان اینکه در این راستا باید نظام بیمه ای کشور ارتقاء یابد و پوشش بیمه ها کامل تر شود، اظهار کرد: تأمین احتماعی و برخی بیمه ها پوشش برخی اقلام دارویی را نپذیرفته اند. همچنین سازمان بیمه سلامت باید لیست خدمات بیمه ای،درمان، دارو و بستری را ارتقاء داده و خدمات را افزایش دهد.یکی از بزرگترین چالش‌های نظام سلامت در آینده نحوه پوشش بیمه ها و سالخوردگی جمعیت و نیاز سالمندان به خدمات درمانی وسیع و افزایش بار بیماری‌ها از جمله بیماران بدخیم و بیماری‌های مزمن خواهد بود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: همچنین در شورای عالی بیمه سلامت کشور برخی موضوعات را پیگیری می کنیم از جمله بحث اجرایی شدن ۹۰ درصد پوشش بیمه درمان ناباروری که در سال ۱۴۰۰ تصویب شد. اما در اجرایی شدن آن هنوز دولت را موفق نمی بینیم. در این زمینه به عنوان ناظر شورای عالی بیمه سلامت کشور ورود کرده و موضوعات را پیگیری می کنیم.

وی گفت: مردم همواره از افزایش هزینه سبد سلامت رنج می برند. بنابراین دولت باید برای کاهش آن، میزان حمایت بیمه ای خود را افزایش دهد. البته در سال گذشته برخی اقدامات از جمله پرداخت کمک های بلاعوض و یا معرفی بیماران کم بضاعت به جمعیت هلال احمر در غالب ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوبه مجلس برای بودجه ۴۰۱ انجام شد و در قالب وام های کم بهره و کمک هزینه درمانی به برخی بیماران متقاضی مشمول پرداخت شد با این حال باید بسته‌های حمایتی تقویت و ارتقاء یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها